Facebook utökar butiksfunktionen till WhatsApp + AR try-on till Instagramv

I försöket att göra social handel mer tillgänglig utökar Facebook sin butiksfunktion till WhatsApp, meddelade det sociala nätverket på tisdag. Plattformen utökar också sina betyg och granskningsfunktioner till Butiker på Instagram under de närmaste månaderna.
WhatsApp-handlare i USA kommer att kunna integrera sina Shops-produkter på Marketplace, säger företaget. Plattformen sa också att det skulle introducera annonsverktyg för att hjälpa företag att visa annonser som är skräddarsydda efter kundernas preferenser och kommer snart att tillåta köpmän att erbjuda personliga kampanjer för utvalda konsumenter.

Samtidigt meddelade Facebook att de skulle lägga till AR-försökfunktioner till Instagram genom nya API-integrationer med Modiface och Perfect Corp och börja testa ett nytt visuellt sökverktyg baserat på artificiell intelligens.
Dykinsikt:
Facebook tar steg för att utöka sina sociala handelserbjudanden ytterligare genom att utöka butiker och experimentera med AR- och AI-verktyg på Instagram.

Den sociala plattformens Shops-funktion har för närvarande mer än 1,2 miljoner aktiva användare varje månad och mer än 300 miljoner Shops-besökare varje månad, enligt företaget. Expandera till WhatsApp kommer att öka räckvidden för sitt Shops-verktyg, och företaget avstår från avgifter för säljare till juni 2022 för att stödja ekonomisk återhämtning. Även om WhatsApp-användare i USA snart kan använda verktyget delade företaget inte vilka andra länder som kommer att få tillgång till butiksfunktionen.

 

Instagram får också några uppgraderingar till sin egen shoppingupplevelse via nya visuella upptäcktsverktyg. Facebook sa att de introducerar verktyg som gör att varumärken kan skapa AR-produktkataloger i annonser som automatiskt visar relevanta produkter för kunder baserat på deras intressen. I framtiden kommer Instagram-shoppare också att kunna starta en visuell sökning genom sina egna foton. AR-upplevelser på Instagram kommer att vara tack vare partnerskap med Modiface och Perfect Corp., en liknande taktik som företag som Google och Snapchat som har samarbetat med Perfect Corp för sina förstärkta verklighetsverktyg.

Facebooks nya sociala handelsfunktioner följer tidigare drag som företaget har gjort tillsammans med sina konkurrenter för att skapa handelsverktyg som blandar shopping med den sociala medieupplevelsen. Tillbaka i december presenterade Instagram sin Shopping in Reels-funktion, som låter säljare och skapare märka produkter till salu när de tillverkar rullar i appen. Pinterest debuterade också sin butiksflik tidigare det året för att låta konsumenterna bläddra i lager i lager med appens sökfunktion eller andra användares kort.

Eftersom teknikföretag investerar mer i shoppingfunktioner i appen verkar fler konsumenter vara öppna för att göra inköp via sociala medier.

Enligt en rapport från Poshmark från 2020 gick 58% av konsumenterna bra med att köpa varor via sociala medieplattformar istället för företagets webbplats. På samma sätt visade en ny NPD-undersökning att mer än hälften av respondenterna köpte objekt efter att ha sett innehåll på sina Facebook- och Instagram-flöden. Facebook var den bästa plattformen där shoppare upptäckte och lärde sig om produkter på sociala medier, följt av Instagram och Pinterest.

Boka en gratis konsultation